woensdag 9 januari 2013

Chicago Bean boys

12x12

Tja, er komt een moment van komen en er komt een moment van gaan, zeker tijdens het leven als expat. Dit gold zowel voor mijzelf en als voor een aantal vrienden in en rond Chicago. Zo ook voor Elja (zie ook haar geweldige blogs) en haar gezin, ook zij zouden vanuit Evanston weer verder verhuizen. Niet terug naar Nederland, maar naar Istanbul. Spannend!

There are moments we come and there are moments that we all leave, especially when living as an expat. Not only applicable for our family, but also for some of our expat friends who live(d) in or close to Chicago. Last spring, Elja and her family were planning to move to Istanbul, so exciting!

Tijdens een van onze koffies liet ze mij een ontzettend mooie foto zien die ze van haar zoontje had genomen bij de Chicago bean (kunstwerk in de vorm van een boon, maar dan in het groot en glimmend). Deze foto was voor mij de inspiratie zodat ik haar een mooi afscheidskado kon meegeven.

During one of our coffee moments, she showed me a beautiful picture of her son at the Chicago bean (silver colored art sculpture in a 'bean' shape). This picture was my inspiration for the next painting so I was able to give her a decent 'good bye' present.

En daarin was voor mij voldoende uitdaging: weer het schilderen van een menselijk lichaam / figuur, maar ook de weerkaatsing ervan in de 'bean'. Maar deze weerkaatsing is dan ook nog eens vervormd, doordat de 'bean' werkt als een soort van lachspiegel. En tenslotte, hoe kan ik goed duidelijk maken dat er sprake is van een spiegeling. Ik hoop dat het is gelukt, ik was in ieder geval wel blij met het eindresultaat. En volgens mij Elja ook, zij was best verrast. Hopelijk heeft of krijgt het een mooi plekje in Istanbul.

Lots of challenges: not only in painting another human body/figure, but also in painting the reflection of the bean. I thought this was really difficult because the reflection of the boy is having a different shape (looks like you watch yourself in the laughing mirror). I was happy with the result, I hope you too. When giving her the painting, I think Elja was surprised. Hopefully she will display it in beautiful Istanbul.



Eerste opzet
Set up


Na de tweede keer schilderen, inclusief de oorspronkelijke foto
Result after the second time working on the painting


Hoe nu verder? Hoe kan ik duidelijk maken dat het om een soort lach spiegel gaat?
How to continue, how to make clear that it's a kind of laughing mirror?


Toevoegen van strepen aan de bean. "Nee, dat is teveel"
Adding stripes to the bean. "No, too much"


Eindresultaat thuis. Minder strepen in de bean wekt meer suggestie. En toevoeging van veel meer kleur aan de jongen die voor de bean staat laat beter zien wat echt is en wat een reflectie is.
Final result at home. Less stripes in the bean results in, I think, more suggestion. And I think in adding more colors to the boy standing in front of the bean is making clear what is real and what is a reflection.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen